Ei aikaa panostaa tunnettuuteen ja brändiin, koska pitää keskittyä myyntiin…nouse alasi markkinajohtajaksi ja houkuttele jopa 5-numeroisia myyntejä PR:n avulla

Ei aikaa panostaa tunnettuuteen ja brändiin, koska pitää keskittyä myyntiin…nouse alasi markkinajohtajaksi ja houkuttele jopa 5-numeroisia myyntejä PR:n avulla

 

 

Hei asiantuntijayrittäjä tai valmentaja – oletko koskaan ajatellut, että nyt ei ole oikea aika panostaa brändiin ja tunnettuuteen, koska pitää keskittyä siihen, että rahaa tulee kassaan?

Tämä on varsin yleinen ajatus…

Mutta jos iso osa ajasta ja energiasta menee potentiaalisten asiakkaiden metsästämiseen, kontaktointiin ja vakuutteluun, tosi asiassa hidastat menestystäsi.

Sen sijaan, että kontaktoit jatkuvasti potentiaalisia asiakkaita, yrität vakuuttaa heidät, todistelet itseäsi, voisit houkutella luoksesi vaivattomasti unelmiesi asiakkaita, jotka ovat valmiita ostamaan sinulta ja klousata jopa 5-numeroisia myyntejä – ja tehdä tämän ilman kylmäkontaktointia, pitkää myyntisykliä ja ilman jatkuvaa hustlausta.

Lataa maksuton opas: Nouse mediassa esille 30 päivässä ja klousaa jopa 5-numeroisia myyntejä vain yhden mediajutun avulla

Kuinka houkutella unelma-asiakkaita ja 5-numeroisia myyntejä toistuvasti ilman kylmäkontaktointia?

Tämä on mahdollista silloin, kun…

 
  1. Tavoitat ne oikeat ihmiset, jotka hyötyvät palvelusta kaikista eniten – ja näitä ihmisiä jatkuvasti
  2. Viestisi resonoi heissä – sillä tiedät täsmälleen, minkä asiakkaan haasteen ratkaiset ja miten puhutella heitä oikealla tavalla
  3. Unelma-asiakkaasi luottaa sinuun – sillä ilman luottamusta on mahdoton myydä mitään. 

Mutta iso osa asiantuntija- ja valmennusalan yrittäjistä, jää pitkäksi aikaa kierteeseen, jossa he haluavat rikkoa seuraavan kuun myyntitavoitteen – ja tehdä päätöksiä se edellä, mikä tuo eniten rahaa kassaan juuri nyt.

Ja tällöin päädytään usein strategioihin, jotka eivät välttämättä ole yrittäjälle pitkällä tähtäimellä kestäviä…

Sillä jos markkinointisi nojaa aina erilaisiin ja uusimpiin kikkakolmosiin, saat todennäköisesti olla vaihtamassa strategiaa. Sillä kikka kolmoset vanhenevat ja uusia tulee nopeammin kuin ehtii kissaa sanoa. 

Joten sen sijaan, että ajattelisit…

“Nyt ei ole oikea aika panostaa brändiin, tunnettuuteen ja luottamukseen”, pakko tehdä myyntiä” → Tiedosta, että edellä mainittuihin panostaminen voi helposti moninkertaistaa myyntisi, puolittaa myyntisyklisi ja vähentää päänsärkyäsi – sillä unelma-asiakkaasi jo tietää sinut, tykkää sinusta ja luottaa sinuun. 

“Haluan panostaa tähän 100%, joten nyt ei ole hyvä hetki” → Milloin elämässä tulee hetki, jolloin voit panostaa yhteen asiaan 100%? Ei koskaan. Sitä paitsi, hetken panostuksella saa hetken tuloksia. Ota mieluummin brändiin, tunnettuuteen ja luottamukseen panostaminen osaksi pitkän tähtäimen strategiaasi.

Ja tässä vaiheessa haluan kertoa sinulle, että ansaittu media ja PR on yksi parhaimpia keinoja brändin, tunnettuuden ja luottamuksen rakentamiseen. 

1. Kasvatat yleisöäsi

Lähes jokainen yrittäjä kamppailee ajanpuutteen kanssa – ja monesti yksi hikoilua aiheuttava asia on sosiaalisen median sisällöntuotanto. Kaikki meistä tietävät, että siihen on laitettava aikaa ja energiaa. 

Sillä, kun haluat kasvattaa myyntiä, sinun on myös kasvatettava yleisöäsi ja tavoitettava potentiaalisia asiakkaita kerta toisensa jälkeen.  

Lisäksi yleisön kasvattaminen vain omaa sisältöä tuottamalla voi olla hidasta ja työlästä. Ja jotta voit jatkaa myyntisi ja bisneksesi kasvattamista, sinun täytyy tavoittaa uusia ihmisiä jatkuvasti – eikä vain myydä samalle seuraajaporukalle kerta toisensa jälkeen. 

PR:n ja ansaitun median avulla tavoitat uusia ihmisiä ja kasvatat yleisöäsi – ilman, että pistät kaiken aikasi ja energiasi sosiaalisen median sisällöntuotantoon saadaksesi lisää näkyvyyttä. 

Mikä parasta, voit tavoittaa tuhansia, kymmeniä tuhansia tai jopa satoja tuhansia ihmisiä vain yhden mediajutun avulla – eli sisällöllä, jota et ole itse edes tuottanut. 

Ja kun potentiaaliset asiakkaat näkevät sinut mediassa, he voivat alkaa seuraamaan sisältöjäsi myös sosiaalisessa mediassa ja liittyä sähköpostilistallesi – ja heistä saattaa tulla asiakkaitasi heti tai myöhemmin.

Yrittäjäkollegani sai tuhansia seuraajia vain yhden mediajutun kautta.

Hyvässä tapauksessa haastattelusi löydetään jopa vuosien päästä – ja voit kasvattaa näkyvyyttäsi, yleisöäsi ja tunnettuuttasi tämän samaisen sisällön avulla pitkään.

2. Kasvatat luottamusta ja auktoriteettia

Elämme aikaa, jolloin kuka tahansa käärmeöljykauppias voi vihkiytyä expertiksi sosiaalisessa mediassa. 

Ei siis ihme, että ihmiset voivat alkaa epäluuloisiksi ja saattavat miettiä “mistä tiedän, onko hän asiantuntija oikeasti, jos ainoa joka sen sanoo, on hän itse?

Tämä on johtanut siihen, että pelkän sosiaalisen median avulla on entistä haastavampaa rakentaa luottamusta ja auktoriteettia – koska kuka tahansa voi sanoa siellä mitä tahansa. Olipa se totta tai ei.

Mutta kuka tahansa ei pääse Helsingin Sanomiin, aamu-uutisiin tai radioon jakamaan tarinaansa ja asiantuntemustaan. Jos sinä olet se, joka edellä mainittuihin kanaviin pääsee, sinut nähdään heti top-asiantuntijana ja luottamus rakentuu nopeasti

Kuten sanottu, jokainen on isoäitiään ja kissaansa myöten sosiaalisessa mediassa, mikä on loistojuttu. Mutta erottautumisesta se voi tehdä haastavaa.

Ja ani harva yrittäjä hyödyntää tehokkaasti, strategisesti ja pitkäjänteisesti PR:n ja ansaitun median voimaa. Jos sinä olet se, joka näin tekee, erottaudut massasta välittömästi, sillä teet jotain, mitä toiset eivät. 😉

3. Kasvatat myyntiä

PR ja ansaittu media tuovat loistavia mahdollisuuksia myös myynnillisesti. Kun olet esillä oikeassa mediassa, oikealla tavalla ja oikeaan aikaan, saatat klousata tuhansien tai kymmenien tuhansien eurojen kauppoja median kautta tulleista yhteydenotoista.

Tämä on tapahtunut myös minulle ja lukuisille asiakkailleni:

 
  • Marianne buukkasi ensimmäisen haastattelunsa vain 3 päivää yhteistyömme aloittamisesta, nousi esille useissa eri medioissa, klousasi kymmenien tuhansien eurojen myynnit ja nappasi paikan Kauppalehden kolumnistina
  • Juha pääsi haastateltavaksi Yleisradion TV:hen, radioon ja verkkomediaan, nousi Googlen etusivulle Yle:n haastattelun avulla relevantilla avainsanalla ja teki myyntiä tämän avulla 10 000 €
  • Julia klousasi 10 000 € kaupat Iltalehden haastattelun avulla, nousi 2 haastattelulla Googlen etusivulle, sekä pääsi mukaan B2B-vaikuttajatoimisto Bonfire Agencyn listoille.

Ja kuten sanottu, vaikka sinulta ei ostettaisikaan heti, he voivat alkaa seuraamaan sinua muissa kanavissa – ja tulla asiakkaaksi myöhemmin. Lisäksi olet mitä todennäköisimmin heidän mielessään sitten, kun palveluasi tarvitaan.

4. Voit nousta Googlen etusivulle ilman maksettua mainontaa

Tästä mainitsinkin hieman jo aiemmin: Kun sinua haastatellaan esimerkiksi digitaalisiin medioihin, podcasteihin yms ja jaat asiantuntemustasi, artikkeli tai haastattelu saattaa nousta Googlen etusivulle relevanteilla avainsanoilla etsiessä. 

Ja kuten edellisessä kohdassa kerroin Juha ja Julia nousivat Googlen etusivulle mediahaastattelujen avulla.

Juhan yritys, Valoram Oy, tekee taloyhtiöille valaistuksia, ja hänen haastattelu Ylellä nousee etusivulle, kun Googlesta etsii avainsanalla “taloyhtiön valaistus”.

Julian yritys, Kaukinen Consulting Oy, tekee johdon urakonsultointia ja hänen kaksi haastatteluaan ovat Googlen etusivulle etsiessä termillä “johdon urakonsultti”.

Tämä johtuu siitä, että isot sivustot (kuten medioiden digiversiot) ovat Googlen silmissä luotettavia, jonka vuoksi ne nousevat usein hyvin hakukoneissa.  

Kun potentiaaliset asiakkaasi etsivät tietoa Googlesta ratkaistakseen ongelmansa tai saavuttaakseen tavoitteensa, ja sinun haastattelusi nousee etusivulle, kenet luulet heidän näkevän heti top-asiantuntijana? 

No, sinut tietenkin. 

Ja tällöin he ovat todennäköisesti sinuun yhteydessä ja ostavat – koska he ovat itse proaktiivisesti jo lähteneet ratkaisemaan ongelmaansa. 

5. Houkuttele uusia mahdollisuuksia

Sinun ja yrityksesi medianäkyvyys tuo sinulle todennäköisesti uusia mahdollisuuksia ennemmin tai myöhemmin. 

Se voi esimerkiksi:

  • Herättää sijoittajien kiinnostuksen yritystäsi kohtaan
  • Auttaa sinua saamaan kustannussopimuksen (kuten se auttoi itseäni – sillä kustantamo tiesi jo etukäteen, että tarinani oli kiinnostanut isoja medioita ja tästä syystä myös kirjalle olisi mahdollisesti helpompaa saada näkyvyyttä)
  • Tuoda maksullista keikkaa puhujana ja kouluttajana (tämä on tapahtunut monta kertaa minulle ja asiakkailleni) – samalla nämä tarjoavat hyviä tilaisuuksia tehdä lisämyyntiä ja tavoittaa taas uusia ihmisiä
  • Lisää näkyvyyttä ja haastattelupyyntöjä → positiivinen kierre, jossa toimittajat ja mediat osaavat jo olla yhteydessä sinuun, kun alasi asiantuntijaa etsitään.

Ja mikä parasta, nämä mahdollisuudet kasvattavat bisnestä ja tunnettuutta entisestään, mikä moninkertaistaa kaikki hyödyt pitkällä tähtäimellä ja voit luoda median avulla positiivisen kierteen bisnekselle.

Ja sinun tehtävä on tarttua tilaisuuksiin ja pitää hatusta kiinni!

6. Muuta maailmaa

Hupsista, lisäsinkin kuudennen hyödyn mukaan.

Median avulla saat megafonin missiollesi, tarinallesi ja viestillesi.

Sitä eivät kaikki saa.

Tämä tuo sinulle loistavan tilaisuuden vaikuttaa positiivisesti muihin ihmisiin ja ehkä jopa yhteiskuntaan – esimerkiksi antamalla uutta tietoa, ajateltavaa tai inspiraatiota. 

Käytä siis tilaisuus hyväksesi.

Nouse markkinajohtajaksi ja klousaa 5-numeroisia myyntejä: Bookkaa discovery call

Jos olet lukenut tänne asti, uskon, että olet pitkään miettinyt, kuinka tehdä toistuvasti 5-numeroisia myyntejä, houkutella unelma-asiakkaita, sekä nousta alasi top-asiantuntijaksi ilman kylmäkontaktointia ja jatkuvaa hustlausta. 😏

Siinä tapauksessa, minulla on hyviä uutisia…

Tarjoan sinulle mahdollisuutta ottaa kanssani maksuton Discovery Call, jonka aikana selkeytämme tämän hetken tilannettasi ja käymme läpi, kuinka voisit päästä tavoitteisiisi. 

Ja jos vaikuttaa siltä, että olisimme hyvä match työskentelemään yhdessä, jotta nouset alasi markkinajohtajaksi, joka houkuttelee uusia mahdollisuuksia (kirjadiilit, puhekeikat, sijoittajat) ja premium-asiakkaita ilman kylmäkontaktointia, hyödyntäen vahvan brändin ja median voimaa, käymme läpi myös tämän mahdollisuuden.

Bookkaa Discovery Call nyt tästä!  

Taru

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa